Cerita Malaysia

Every one of us has a perspective, experience and life story that relates to our beautiful Malaysia, a country rich in cultural traditions and practices. #CeritaMalaysia is a platform for us all to share our unique and inspiring stories. #CeritaMalaysia is our story. 

  • Ally Schact

    "I've been here in Malaysia for about 2 weeks. Batu Caves and Thaipusam festival is very famous, so I took the opportunity to come and see for myself. I'm not an artist, drawing is just a hobby I've had since I was small. Although this is not my religion, the thing that I admire the most is the determination of the people, the things that they do for their god. It is extraordinary."...
  • Pegawai Bomba Al-Hakim Ismail

    "Ia pengalaman pertama bagi saya dalam menangani situasi seperti itu sejak bertugas tiga tahun lalu di Balai Bomba Pudu. Ini adalah antara kes kes paling rumit disebabkan faktor keadaan dan bentuk bangunan selain kedudukan mangsa yang tidak statik" Pegawai Bomba Al-Hakim Ismail berjaya menyelamatkan seorang mangsa cuba bunuh diri di Flat Sri Sarawak meskipun keadaan geografi yang sukar....
  • Pegawai Bomba Mohd Fariszuan

    “Tugas bomba ni sebenarnya sukar. Kita masuk api, orang keluar. Orang awam keluar, kita masuk api. Orang bunuh diri, kita yang tanggung risiko dia." Pegawai Bomba Mohd Fariszuan Jumaat berjaya menyelamatkan seorang mangsa cuba bunuh diri dengan berkomunikasi dengannya menggunakan bahasa Mandarin. Tonton video kejadian mendebarkan tersebut di http://1malaysia.com.my/affiliates/bukan-...
  • Ahmad Fauzair Abdul Razak

    “Saya mohon PR1MA sejak 2014 dan banyak projek yang saya pohon. Alhamdulillah kebetulan projek yang saya dapat ini yang paling dekat dengan tempat kerja saya.” Ahmad Fauzair Abdul Razak tidak sangka bertuah memiliki rumah PR1MA yang diimpikan, Baca kisah beliau dan lebih ramai lagi di http://www.1malaysia.com.my/affiliates/pr1ma-perumahan-untuk-1malaysia
  • Mohamad Halim Hussin

    "Saya mula memohon PR1MA daripada Januari 2015, PR1MA Kuala Ketil ini yang pertama mohon dan terus dapat. Selang beberapa hari lepas pohon, saya dapat tawaran kerja di Kedah. Orang kata macam 'everything came together.' Alhamdulillah rezeki. Memang perancangan saya nak pulang kampung halaman. Saya rasa PR1MA cukup bagus, terutamanya untuk golongan muda." Mohamad Halim Hussin yang telah 20...
  • Larry Yeong

    “I have many friends who love to volunteer many different causes, who are very passionate about making our nation a better place. However, without a proper platform everyone is just doing on their own thing without proper direction. And this is why I started the Positive group with some friends. To gather like-minded positive individuals who wants to make a break through and a difference in...
  • Imran Adnan

    “Selama ini kita hanya didedahkan dengan sambutan Hari Kebangsaan dan kali pertama saya menyedari kemeriahan sambutan penyatuan Semenanjung dan Borneo adalah pada 2010.  Ketika itu barulah saya mengulang pembacaan mengenai sejarah kemerdekaan dan pembentukan negara kita. Kita pernah belajar menerusi subjek sejarah tetapi kita tidak pernah menghayatinya.” Imran Adnan
  • Abdul Halim Mahmood

    “Saya takkan lupa kemeriahan sambutan Hari Malaysia 2011 di Pulau Pinang. Ketika itu sesi perarakan diadakan di Padang Perbandaran Seberang Perai dan dihadiri masyarakat segenap lapisan umur. Saya berasa sangat bangga dan terus-terang saya katakan, saya tidak pernah berasa bangga seperti itu. Walaupun cuaca terik, tapi semangat peserta perbarisan dan penonton memang boleh dilihat dan dirasai...
  • Anies Najiah Sa'ari

    “Teringat kenangan sambutan merdeka pertama saya di KL Convention Centre. Saya yang menuntut di UNISEL Bestari Jaya bersama rakan ke ibu kota untuk saksikan sendiri ambang merdeka. Kami berasa begitu teruja sekali apabila dapat lihat percikan bunga api dan laungan kemerdekaan oleh seisi penonton yang hadir. Jika dibandingkan dengan suasana kampung halaman di Kota Bharu, Kelantan, ia lebih...
  • Junaidah Jusoh

    "Terbayang kenangan sambutan kemerdekaan setiap tahun yang mana kampung di sekitar Tumpat, Kelantan penuh dengan pelbagai hiasan termasuk replika yang diperbuat daripada bahan kitar semula. Antara yang masih kuat di ingatan adalah hiasan kapal terbang yang dibentuk daripada besi dan didekorasi menggunakan warna dan Jalur Gemilang. Setiap kali sambutan merdeka saya memang ambil kesempatan...
  • Nur Izyan Mohd Noor

    “Ketika berusia 16 tahun, saya mewakili perbarisan peringkat negeri Terengganu menerusi Kadet Remaja Sekolah. Memang rasa sangat seronok waktu itu kerana turut serta adalah badan kerajaan dan agensi bukan kerajaan. Kami berarak di sekeliling bandar Kemaman dalam lingkungan 10 kilometer. Selain dapat membawa panji Jalur Gemilang, saya berasa bangga kerana keluarga dan jiran tetangga turut...
  • Muhammad Zulhilmi Mat Saad

    “’Lihatlah bendera kita dengan mata hati, barulah kita sayang dan hargai Jalur Gemilang kebanggaan kita,’ saya takkan pernah lupa pesan ayah, bekas Komander Tentera Darat Malaysia. Berbekalkan kata-kata inilah saya sanjung tinggi bendera Malaysia dan tidak pernah lupa untuk mengibarkannya terutama pada detik bersejarah setiap tahun. Sehingga kini, ayah pun masih pasang bendera di rumah seawal...
  • Hairulazim Mahmud

    "Setiap kali tibanya bulan kemerdekaan, terlintaslah di benak minda lagu-lagu patriotik yang selalu dipasang di corong radio dan televisyen. Antara yang saya ingat sampai sekarang adalah dendangan penyanyi, Roy , Inilah Barisan Kita. Lagu berkenaan memang menyusuk kalbu kerana sangat menggambarkan pengorbanan tentera kita. Sebab itulah setiap kali ibu bapa saya bawa tengok perarakan di...
  • Sudirman Mohd Tahir

    "Saya memang aktif dalam perbarisan peringkat negeri sejak berada di bangku sekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Jalan Apas, Tawau, Sabah. Ketika bersekolah di Sekolah Menengah Teknik Tawau saya pernah mewakili kadet pertahanan awam. Itu antara kenangan manis dan menggembirakan setiap kali sambutan merdeka yang mana kami melakukan aksi tabik hormat lalu diselangi laungan kemerdekaan. Kalau...
  • Izawan Baharin

    "Setiap kali tibanya ulang tahun kemerdekaan, saya akan teringat pengalaman pertama kali membuat liputan perarakan. Ketika itu saya bertugas sebagai wartawan pada 2003 dan merasai sendiri kemeriahan yang bukan kepalang. Bukan saja saat pertama menjejakkan kaki ke Dataran Merdeka untuk menyaksikan secara langsung perarakan tetapi pada masa itu jugalah saya mengalami detik indah sebagai petugas...
  • Shuhada Mansor

    "Jalur gemilang dan bendera Kedah sentiasa berkibar di hadapan rumah saya di kampung halaman. Kami adik-beradik dah biasa dengan semangat patriotik bapa yang pernah bertugas sebagai renjer selama lapan tahun di Borneo. Bapa sekarang dah cecah usia 80-an, dulu pernah bertarung menentang komunis sebagai angkatan pertama yang mempertahankan kawasan darat di Sabah pada awal 60-an. Itu antara...
  • Osama

    “I decided to stay the first week of Ramadhan here in Malaysia to see what is the difference between Malaysia and other Arab and Muslim countries in the Middle East or the whole world. I was walking in the streets of Melaka, I passed by a Chinese Buddhism temple. Then I walked a few metres and i saw a mosque. Then i walked another few metres then i saw a Hindu temple. I was like, “This is...
  • Zaharul-Lail

    “Masa itu tak banyak kereta, tahun '85, '86. Saya kayuh basikal cari ada ke kereta rosak tengah jalan, ada sahaja kereta rosak saya berhenti, saya bagi perkhidmatan. Saya cakap dengan tuan punya kereta saya tak ada nak ambil upah, nak tolong. Macam itulah nak kembangkan workshop ni. Pasal dorang tak percaya orang OKU kan? Tangan (jari) saya 4, belah kiri 1, 5 jari mana boleh bekerja kan?...
  • Sambut Semua Perayaan

    “Kita di sini sambut semua perayaan. Hari Raya, Hari Merdeka, Hari Raya Cina. Cuma Krismas kita tak sambut - bukan sebab apa - sebab hari Krismas hari cuti sekolah tutup. Semua murid-murid tak ada. Tapi kadang-kadang tu murid-murid waktu cuti sekolah tak nak cuti, nak datang sekolah! Cuma cikgu-cikgulah perlu cuti. Kita berkhidmat kepada negara ada banyak cara, ini cara kami untuk bantu anak...
  • SK Sapagaya, Kinabatangan

    Pengalaman sepanjang menjadi seorang guru di Sekolah Kebangsaan (SK) Sapagaya, Kinabatangan, Sabah merupakan salah satu pengalaman yang tak dapat saya lupakan.  SK Sapagaya hanya mempunyai 24 orang murid dan 12 orang guru. Ia dikelaskan sebagai sekolah kategori pedalaman 1.  Pertama kali ke sana, saya terpaksa menaiki kenderaan pacuan empat roda dan bermalam di kawasan yang...