banner-CM.jpg

Setiap orang mempunyai pelbagai pengalaman dan kisah menarik mengenai Malaysia, sebuah negara yang kaya dengan pelbagai tradisi dan budaya. Melalui #CeritaMalaysia, setiap orang berpeluang berkongsi sebuah cerita yang unik dan menarik untuk dijadikan sebuah karya khusus untuk memberikan inspirasi kepada pembaca. #CeritaMalaysia adalah cerita anda, cerita kita.

Jika anda mempunyai #CeritaMalaysia untuk dikongsi, hantarkan kepada kami!

 

Kongsi Kisah Anda

 

  • Sudirman Mohd Tah Tahir

    September 2nd
    2015
    "Saya memang aktif dalam perbarisan peringkat negeri sejak berada di bangku sekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Jalan Apas, Tawau, Sabah. Ketika bersekolah di Sekolah Menengah Teknik Tawau saya pernah mewakili kadet pertahanan awam. Itu antara kenangan manis dan menggembirakan setiap kali sambutan merdeka yang mana kami melakukan aksi tabik hormat lalu diselangi laungan kemerdekaan.
  • Izawan Baharin

    Ogos 29th
    2015
    "Setiap kali tibanya ulang tahun kemerdekaan, saya akan teringat pengalaman pertama kali membuat liputan perarakan. Ketika itu saya bertugas sebagai wartawan pada 2003 dan merasai sendiri kemeriahan yang bukan kepalang. Bukan saja saat pertama menjejakkan kaki ke Dataran Merdeka untuk menyaksikan secara langsung perarakan tetapi pada masa itu jugalah saya mengalami detik indah sebagai petugas media. Saya sangat teruja.
  • Shuhada Mansor

    Ogos 26th
    2015
    "Jalur gemilang dan bendera Kedah sentiasa berkibar di hadapan rumah saya di kampung halaman. Kami adik-beradik dah biasa dengan semangat patriotik bapa yang pernah bertugas sebagai renjer selama lapan tahun di Borneo. Bapa sekarang dah cecah usia 80-an, dulu pernah bertarung menentang komunis sebagai angkatan pertama yang mempertahankan kawasan darat di Sabah pada awal 60-an. Itu antara babak yang tidak pernah saya lupakan dalam banyak-banyak pengalamannya bertugas mempertahankan tanah air.
  • Zaharul-Lail

    Ogos 11th
    2015
    “Masa itu tak banyak kereta, tahun '85, '86. Saya kayuh basikal cari ada ke kereta rosak tengah jalan, ada sahaja kereta rosak saya berhenti, saya bagi perkhidmatan. Saya cakap dengan tuan punya kereta saya tak ada nak ambil upah, nak tolong. Macam itulah nak kembangkan workshop ni. Pasal dorang tak percaya orang OKU kan? Tangan (jari) saya 4, belah kiri 1, 5 jari mana boleh bekerja kan? Lepas itu kaki palsu pula.
  • Osama

    Ogos 3rd
    2015
    “I decided to stay the first week of Ramadhan here in Malaysia to see what is the difference between Malaysia and other Arab and Muslim countries in the Middle East or the whole world.
  • Sambut Semua Perayaan

    Julai 27th
    2015
    “Kita di sini sambut semua perayaan. Hari Raya, Hari Merdeka, Hari Raya Cina. Cuma Krismas kita tak sambut - bukan sebab apa - sebab hari Krismas hari cuti sekolah tutup. Semua murid-murid tak ada. Tapi kadang-kadang tu murid-murid waktu cuti sekolah tak nak cuti, nak datang sekolah! Cuma cikgu-cikgulah perlu cuti. Kita berkhidmat kepada negara ada banyak cara, ini cara kami untuk bantu anak-anak Rohingya supaya bila mereka ingat Malaysia, mereka ingat Malaysia yang terbaik.”
Share in: